Heeft iemand de overhead nog nodig?

De crisis en de opkomst van nieuwe technologie laten hun sporen na. Een kopgroep van organisaties neemt afscheid van overheadfuncties. Geen gebouw meer, minder managers, beleidsmedewerkers en secretaresses. De overhead staat aan de vooravond van een reeks ontwrichtende innovaties, met grote gevolgen voor organisaties, voor opleidingen en voor mensen. Dit roept de vraag op: Heeft iemand de overhead nog nodig?

Wat begon met het schrappen van administraties, met een hr-selfservice, met een digitale bibliotheek en archief, zet zich door naar de gehele bedrijfsvoering. De ‘overheadloze organisaties’ laten overheadtaken uitvoeren door medewerkers in het primair proces, ondersteund door ICT-oplossingen. Daar blijken ze nauwelijks nog tijd in beslag te nemen.

De methode uit hun vorige boek om de overhead in kaart te brengen en te analyseren, wordt inmiddels breed in Nederland toegepast. De toekomst vraagt echter om creativiteit en om het voortdurend nadenken over toepassingen van nieuwe technologie. De auteurs schetsen de ontwikkeling voor elk van de overheadfuncties. Centrale thema’s in het boek zijn:

  • Wat is overhead?
  • Hoe bepaal je de juiste omvang?
  • Wat is de waarde?
  • Hoe organiseer je het?
  • Hoe ziet de toekomst per functie eruit?
  • Rationeel en creatief managen!
  • Hoe manage je overhead in de dagelijkse praktijk?

Koop dit boek online