Het belang van een goede vraag

Als je net zoals ik veel onderzoeken moet lezen, realiseer je jezelf in toenemende mate hoe belangrijk het is dat een controller de juiste vraag weet te stellen. Wat ik heel vaak zie en meemaak is dat iemand, als hij of zij wil beginnen met het oplossen van een probleem, veelal al een oplossing in zijn hoofd heeft.

Wat er dan gebeurd is dat mensen met een bepaalde gedachte in het hoofd gaan zoeken naar oplossingen. Achteraf blijkt dan veelal dat men wel een oplossing heeft maar dat deze niet bij het probleem hoort. Het terugvallen op technieken en methoden zoals de balanced scorecard of activity based costing (of iets derdelijks) is dan een veelvoorkomende manier van denken.

Wat je uiteindelijk leert van deze manier van problemen oplossen, is dat het niet werkt. Je leert uiteindelijk dat het veel belangrijker is, dat je heel scherp formuleert wat er nu precies aan de hand is. Is er nu echt sprake van het willen toepassen van een balanced scorecard of is er sprake van een organisatie cultuur waar men niet gewend is om elkaar aan te spreken op resultaten, of speelt er nog heel iets anders.

Een goede controller laat zich dus niet verleiden door vragen als ‘ zouden wij wat kunnen met block chain?’ of ‘zal data-analyse leiden tot betere besluitvorming’. Beide vragen zijn vanzelfsprekend met ‘ja’ te beantwoorden. Een organisatie moet zich echter afvragen welk probleem men wil oplossen, en dan pas gaan nadenken aan beide techniekjes. Het is niet voor niks dat nu publicaties opduiken dat blockchain een beetje tegenvalt. Dit komt waarschijnlijk doordat wij met zijn allen te massaal op deze oplossing zijn gedoken, zonder ons te beseffen welk probleem we aan het oplossen waren.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.